Hur tar man sig an ett politiserat tillika polariserat ämne i kommunikation? Att undvika feltolkningar och mytbildning? Kort sagt gör man bäst i att hålla sig till sanningen och presentera fakta på ett rakt, ärligt och pedagogiskt sätt. Det är vad vi har gjort för Region Jönköpings län.
Uppdraget var att på ett tilltalande sätt lyfta fram fördelarna med nya stambanor i södra Sverige. Något som kan bli landets största och viktigaste infrastrukturprojekt i modern tid. Resultatet kan beskådas i den animerade filmen “Åtta myter om nya stambanor”.
Med gedigen research, flertalet intervjuer och otaliga rapporter om höghastighetsbanor och snabbtåg i ryggsäcken landade vi, tillsammans med Region Jönköpings län och Part One, i att fokusera på att spräcka många av de myter som omgav projektet.
Slutresultatet blev filmen “Åtta myter om nya stambanor”, där Bolt™ stod för idé och manus. Filmen visades i sin helhet, men varje myt kunde också brytas ut för att fungera som annonser i sociala medier.