Lolli Nonna är siciliansk slang för ”galen mormor”, vilket är träffsäkert eftersom restaurangen i fråga känns som lite av båda orden: Tänk dig att en kutryggig italiensk nonna med 80 års kökserfarenhet har flugits in till någon kaotisk Berlin-cool miljö för att laga enkel men exceptionell mat.
För att konvertera den unika upplevelsen av Lolli Nonna till ett starkt varumärke, valde vi en minimalistisk och luftig design som släpper fram innehållet – främst i form av egna foton som är knäppta med engångskameror. Ett annat viktigt element är typografin (Helvetica endast i VERSALER). Genom att låta alla textstycken dras ut till marginalen förvandlas även texterna till artwork.
En detalj som sticker ut är den coolt rökande galjonsfiguren i logotypen. Hon är en av 18 AI-genererade illustrationer av italienska tanter som äter foccaccias och dricker vin. Den lilla tvisten att hon bär nunnedräkt (efter att vi först trodde att “nonna” betydde “nunna”) blev så bra att den nu är en central del av varumärket.