Chokskalle tar över Sverige.

I september 2016 fick Bolt uppdraget att hjälpa BUBS att lansera en hemlig produkt på marknaden. Produkten, som då inte hade något namn, var en chokladkaka, formad som ett gäng skallar i mjölkchoklad och fylld med dubbla, krämiga fyllningar. Bolt föreslog namnet Chokskalle och presenterade ett starkt koncept som nu ligger till grund för det största som har hänt choklad sedan kakao.

Förutom konceptet och namnet, står Bolt och BUBS gemensamt bakom alla strategiska och taktiska kommunikationsinsatser. Ett bra samarbete är alltid en förutsättning för att bygga ett bra koncept. Den mest uppenbara insatsen är den fina förpackningsdesignen för de tre olika smakerna – Hallon/Lakrits, Banan/Kola och Jordgubb/Kola. Bolt har även arbetat med film, foto, webb, art, copy, PR, sociala medier, influencers, animering och en mängd andra saker. Och mer kommer förstås framöver. Efter stort hemlighetsmakeri lanserades Chokskalle i september 2017.
Var inte fyrkantig!

Eftersom en av smakerna är Hallon/Lakrits och chokladkakan är formad som skallar, föll det sig naturligt att kommunikativt understryka släktskapet med BUBS stora stjärna, godisbiten Hallonlakritsskalle. Släktskapet är därmed en av konceptets hörnstenar. Ytterligare två komponenter är chokladkakans form och den lekfullhet som varumärket BUBS är laddat med. I Bolts koncept finns payoffen “Var inte fyrkantig”. Payoffen syftar förstås på att Chokskalle har en avvikande form jämfört med traditionella, "fyrkantiga" chokladkakor, men också på att Chokskalle inte är till för konservativa konsumenter. “Var inte fyrkantig” är också basen för majoriteten av alla kommunikationsinsatser. Utan att avslöja några hemligheter så handlar det om använda skallen och inte göra som alla andra i branschen.
Chokskalle – en dundersuccé

Skalleformen, smakkombinationerna, de parallella fyllningarna, Fairtrade-märkningen, den belgiska chokladen samt avsaknaden av palmolja och nötter gör Chokskalle till en helt unik produkt på marknaden. BUBS själva har aldrig varit med om ett sådant positivt gensvar från handeln. Enligt många handlare är Chokskalle den första riktiga nyheten i konfektyrkategorin på väldigt många år. Hittills har Chokskalle fått ett otroligt positivt bemötande. Choklad- och godisätare har varit som tokiga i sociala medier, med extrem viral effekt som följd. Under lanseringsveckan hade BUBS inlägg i sociala medier en dynamisk räckvidd på ungefär en miljon människor. Anledningen är förstås att produkt och kommunikation samspelar på alla plan. För oss på Bolt har det varit en mycket intressant process där vårt arbete sträckt sig hela vägen från bearbetning av kategoriansvariga inom handeln (B2B) till slutkonsumenten (B2C).

Om BUBS Godis

BUBS Godis är är ett svenskt familjeföretag som har tillverkat godis sedan 1992. Godisbitarna hittar du i de flesta lösgodisdiskar och i färdiga påsar. En av godisbitarna är den populära Hallonlakritsskallen, med en av Sveriges största produktsidor på Facebook. Bolt står bakom hela framgången på Facebook och har arbetat med Bubs sedan 2006. Under 2017 lanserade företaget även choklad i form av den unika chokladkakan – Chokskalle.

Vill du sticka ut i bruset?

Att tänka nytt och framförallt smart är en förutsättning för att slå sig in i en ny, oprövad bransch. Vårt arbete med Chokskallen är ett bevis på det. BUBS har med vår hjälp övertygat både handeln och slutkunden.

Fyll i din e-post nedan, så hör vi av oss och berättar mer om vad Bolt kan göra för dig!